-, Informacja ogólna-Co wiemy o “Trybie Turbo”, który przyniesie aktualizacja 4.50 dla PS4 Pro!

Co wiemy o “Trybie Turbo”, który przyniesie aktualizacja 4.50 dla PS4 Pro!

Oprogramowanie 4.50 to zdecydowanie jedna z najbardziej wyczekiwanych aktualizacji na konsole PS4/PS4 Pro. Poza wspomnianymi w poprzednim artykule zmianami mieliśmy okazję przetestować “Tryb Turbo”, doładowujący starsze produkcje!

Zbliżająca się małymi krokami nowa aktualizacja 4.50 wprowadzi wiele zmian, które w dużym stopniu zrewolucjonizują konsolę PS4/PS4 Pro (o zmianach pisaliśmy tutaj). Testy beta nowego oprogramowania rozpoczęły się tydzień temu, więc mieliśmy okazję zapoznać się z nowinkami wersji 4.50. W sumie pod nóż wzięliśmy trzy kluczowe zmiany, w tym: obsługa zewnętrznych dysków twardych (do 8 TB), odtwarzanie Blu-ray 3D za pomocą PlayStation VR oraz najważniejszą funkcję tzw. Tryb Turbo (dla PS4 Pro). Tryb Turbo (Booster Mode) to nic innego jak przysłowiowy dopalacz, wykorzystywany przez starsze produkcje, które nie otrzymały stosownej łatki dla PS4 Pro. Chcielibyśmy nadmienić, że omawiana przez nas funkcja jest dostępna wyłącznie beta testerom! 

Przed włączeniem trybu zastanawialiśmy się nad pytaniem, w jakim przedziale procentowym zwiększy się wydajność wyświetlania klatek w poszczególnych produkcjach na PS4 Pro? Większość produkcji posiada sztywnie ustawiony frame rate na 30 kl/s lub 60 kl/s i diametralny skok z 30 na 60 kl/s nie jest możliwy! Tryb Turbo pełni rolę łatki dla starszych produkcji, które nie otrzymały aktualizacji do PS4 Pro. Należy nadmienić, że konsola PS4 Pro posiada w sumie dwa procesory graficzne GPU (36 ulepszonych jednostek GCN, 911 MHz, ulepszenie 2,3x) i tak naprawdę płynność wyświetlania obrazu była i jest najważniejszym priorytetem nowej konsoli Sony. Jak to się ma w praktyce?

Testom poddaliśmy 5 różnych gier (z różnych okresów), czyli: The Evil Within, The Last Of Us Remastered, Helldivers, Tomb Raider Definitive Edition i Assassin’s Creed Unity. Założenia testu miały na celu analizę płynności wyświetlania obrazu w opcji: base mode, boost mode i po zainstalowanym patch-u do PS4 Pro (tylko dla The Last Of Us Remastered i Helldivers). Do testu wykorzystaliśmy dwie konsole PS4, czyli CUH-1000 i CUH-7000! Dla przykładu produkcja studia Ubisoft, czyli Assassin’s Creed Unity na konsoli CUH-1000 uzyskiwał zaledwie 23-25 kl/s, co w znacznym stopniu wpływało na płynność animacji a niejednokrotnie zauważyliśmy znaczące przycięcia, które w pewnym momencie po prostu irytowały. W przypadku konsoli PS4 Pro (CUH-7000) przy włączonym trybie Boost Mode (Turbo) zmiany w płynności były znacząco zauważalne. Frame rate utrzymywał się na poziomie 30 kl/s i w trakcie 30 minutowej rozgrywki ani razu nie spadł poniżej założonej granicy.

W kolejnych testach pod lupę wzięliśmy grę, która posiada patch dla PS4 Pro. Mówimy tu o Helldivers. Wynik testu mocno nas zaskoczyły! Helldivers w trakcie rozgrywki (planeta Robali 😀 ) na konsoli PS4 (CUH-1000) uzyskiwał 30 kl/s z drobnymi spadkami do 27-28 kl/s. Po włączeniu Trybu Turbo w PS4 Pro frame rate poszybował do 48-54 kl/s i tym samym zauważalnej poprawie stabilności rozgrywki (żadnych przycięć). Dodatkowym testom poddaliśmy grę Helldivers z zainstalowanym patchem pod PS4 Pro. W tym przypadku frame rate utrzymywał się na poziomie 60 kl/s bez znaczących spadków wydajności.

Konkluzja jest oczywista: tryb Turbo działa, ale daje zaledwie 10-14% wzrost wydajności i płynności animacji w starszych produkcjach, ale nie zastąpi specjalnie przygotowanych przez producenta modyfikacji pod kątem konsoli PS4 Pro. Testy gry Tomb Raider Definitive Edition tylko potwierdziły nasze spostrzeżenia (Base Mode 46-52 kl/s a trybie Boost Mode od 54-58 kl/s).   

Założenia “Trybu Turbo” są dosyć jasne! Ma on zapewnić pełna możliwość wykorzystania CPU (osiem rdzeni Jaguar 2,1 GHz), natomiast nadal jest ograniczany przez niepełne taktowanie jednostek obliczeniowych procesora graficznego GPUx2 (36 ulepszonych jednostek GCN, 911 MHz). To wszystko sprawia, że w wielu grach widzimy zauważalną poprawę wydajności i stabilności, ale w innych skok “doładowania” jest po prostu niezauważalny!

Oczywiście trzymamy się założeń Sony przyświecających stworzeniu Trybu Turbo (Booster Mode), czyli …”zapewnieniu lepszej wydajności w starszych tytułach, które nie otrzymały łatek“…, ale w wielu przypadkach przekłada się to kilkunastoprocentowy wzrost, który można potraktować jako udostępnienie pełnej mocy konsoli w starszych projektach. Oczywiście tryb jest potrzebny, ale nie wzbudził naszego zachwytu!!!

Autor: | 2017-02-10T17:06:37+00:00 10 lutego 2017 12:27|Kategorie: Informacja o PS 4 Pro, Informacja ogólna|Tagi: , , , |2 komentarze

O authorze:

Blade
Testujemy dla Was nowe technologie!

Dodaj komentarz

2 komentarzy do "Co wiemy o “Trybie Turbo”, który przyniesie aktualizacja 4.50 dla PS4 Pro!"

Powiadom o
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Pablo_kosa
Użytkownik
ADEPT

Świetny artykuł. Jestem pod wrażeniem. Dostajecie łapkę ode mnie:)

Robespierre
Użytkownik
ADEPT

Tak myślałem. Z jednej strony dobrze, że coś robią z PS4 Pro. W końcu konsola ma być doładowana. więc i oprogramowanie ma być dostosowane. Jestem posiadaczem PS4 Pro i mimo wszystko ciesze się z tej zmiany!

wpDiscuz