Konferencja PlayStation Meeting 2016, która odbyła się na początku września zakończyła wiele spekulacji związanych z nową konsolą Sony. Trzeba przyznać, że PlayStation 4 Pro to produkt, który w jakimś stopniu wprowadzi rozrywkę na wyższy poziom, przynajmniej wizualnie!

Założeniem Sony było stworzenie konsoli, która pozwoli na skalowanie gier do rozdzielczości 4K. Po trzech latach od pamiętnej premiery konsoli PlayStation 4, która odbyła się listopadzie 2013 roku przyszedł czas na nową, szybszą konsolę PS 4 Pro, która w dużym stopniu opiera się na swoim pierwowzorze. Tak naprawdę mamy do czynienia z nową konsolą, która posiada 2 konsole w jednej obudowie. Zamiast jednej jednostki GPU, jak to ma miejsce w starszym modelu, konsola PlayStation 4 Pro będzie miała zainstalowane 2 bliźniacze procesory graficzne GPU, pełniące rolę podwójnej karty graficznej (jak w PC w wersji CrossfireX lub SLI). W praktyce oznacza to, że konsola będzie w  pełni kompatybilna z grami, które trafiły już na rynek i jednocześnie pozwoli na uruchomienie nowych gier skalowanych do rozdzielczości 4K, co przełoży się na wyższą jakość i płynniejszą animację. Zastanawiacie się jak to możliwe? Tak naprawdę główną rolę będą odgrywały jednostki GPU! W jednym z wywiadów Marc Cerny (jeden z twórców PlayStation 4 Pro) w bardzo prostu sposób wyjaśnił zasadę działania podwójnego układu GPU!

Rozwiązanie jest dość proste i jednocześnie całkiem inteligentne! W momencie, w którym uruchomicie grę z dosyć szerokiej listy dostępnych pozycji bez wsparcia dla rozdzielczości 4K to za obsługę wyświetlanego obrazu będzie odpowiedzialna tylko jedna jednostka GPU, druga będzie nieaktywna! W przypadku kiedy do napędu trafi gra z wsparciem 4K to wtedy w ruch pójdą oba procesory graficzne GPU, które docelowo osiągną ponad 3-krotną moc obliczeniową (z 1,84 TFLOPS aż do 4,2 TFLOPS). To rozwiązanie pozwoli bezproblemowo obsłużyć gry w rozdzielczości 4K, udostępniając graczom nowy wymiar rozrywki!

Dodatkowo w rozmowie z Marc-em Cerny poruszono kwestię dodatkowej pamięci RAM, która zostanie dołożona do 8 GB kości DDR5. Początkowo zakładano, że Sony w nowym oprogramowaniu uwolni całą pamięć 8 GB DDR5 (z 7 GB  używanych) bez konieczności montowania dodatkowego ramu 1 GB! Twórcy konsoli PlayStation 4 Pro poszli jednak po inne rozwiązanie pozostawiając sobie furtkę w przyszłości. Do konsoli PS 4 Pro zostanie dołożona pamięć 1 GB DDR3, której zadaniem będzie obsługa procesów aktywnych w tle! Dzięki dodatkowej kości pamięci wiele usług będzie działo w tle, co umożliwi szybki  powrót do danej usługi w każdym momencie działania konsoli. Trzeba przyznać, że nowe rozwiązanie Sony w dużym stopniu odciąży główny RAM, otwierając tym samym drogę do nowych rozwiązań!