Playstation4you » Informacja ogólna » PlayStation 5 – jaka technologia napędzi nową konsolę japońskiego giganta?

PlayStation 5 – jaka technologia napędzi nową konsolę japońskiego giganta?

Dość długo przyglądaliśmy się plotkom i analizom ekspertów związanych z pojawieniem się na rynku PlayStation 5. Oto co wiemy na temat nowej konsoli Sony, która prawdopodobnie trafi na rynek w 2019 roku.

Premiera PlayStation 5 jest jak najbardziej realna i wiele na to wskazuje, że Sony mocno pracuje nad następcą osławionej już PS4. Zaraz po targach E3 2017 Shawn Layden (CEO Sony Interactive America) potwierdził doniesienia niemieckiej publikacji Golem.de “PlayStation na pewno nadchodzi“, w której dość szczegółowo opisano proces tworzenia nowej konsoli Sony. Kolejne potwierdzenie padło z ust analityka branżowego Michaela Pachtera, który uważa, że premiera konsoli PlayStation 5 w 2019 roku jest jak najbardziej realna. Prawdopodobnie wydarzy się to w listopadzie 2019 roku a sama konsola PS5 otrzyma wsteczną kompatybilność z PS4. Nie ma w tym nic dziwnego skoro Sony do tej pory sprzedało ponad 63 miliony sztuk i prawdopodobnie w trakcie zamknięcia roku fiskalnego 2017 (31 marzec 2018) osiągnie sprzedaż na poziomie 75 milionów sztuk. W końcu nowy projekt Sony ukryty pod tajemniczą nazwą “Projekt Trinity” jest od pewnego czasu mocno rozwijany, czego oczywiście Sony nie potwierdza! 

Biorąc pod uwagę wszystkie doniesienia, plotki i realnie potwierdzenia wielu analityków postanowiliśmy zebrać wszystkie informacje o tworzonej przez Sony konsoli PlayStation 5, której premiera w 2019 roku jest naturalnym procesem żywotności PS4 sprzedawanej od listopada 2013 roku. Zresztą technologia kryjąca się pod symbolem 4K  a nawet 8K zobowiązuje i wielu producentów telewizorów planuje mocno wejść w rynek, oferując coraz to nowsze rozwiązania. Dlaczego więc Sony nie może iść do przodu!!!

1) Grafika, możliwości a przyszłość PlayStation 5!

W pierwszej kolejności zaczniemy od karty graficznej, która jak wiemy obok procesora jest najważniejszym elementem konsoli. Wiele firm produkujących gry na konsolę PlayStation 4 już dzisiaj deklaruje, że ich produkty mogą z pewnością wejść w erę 8K UHD (7680×4320). Przedstawicielem jest tutaj gra Gran Turismo Sport studia Polyphony Digital, którego twórcy otwarcie mówią o rozdzielczości 8K i jest to naturalnym procesem rozwoju runku gier video. Obecna technologia 4K w PlayStation 4 Pro umożliwia co najwyżej osiągnięcie rozdzielczości 4K przy 60 kl/s. Być może nowe oprogramowanie odblokuje ukryte pokłady w PS 4 Pro i wejdzie ona na wyższy poziom, ale to nadal technologia, która w 2019 roku będzie bazowała na rozdzielczości 3840 × 2160 i nic więcej. Praktycznie technologia 8K jest już rozwijana od 2015 roku i wielu producentów telewizorów jak Samsung, LG, Panasonic czy Sharp posiadają w swojej ofercie telewizory od 85″ do 145″ UHD w technologi 8K (7680×4320) z HDR, wbudowanym HDMI 2.1 i USB-C, ale praktyczna sprzedaż nie została jeszcze rozpoczęta. W takim momencie Sony musi zastanowić się na pytaniem, jaką drogę obrać, aby dostarczyć graczom nowoczesną konsolę do gier opartą o najnowsze technologie w cenie dostosowanej do współczesnych wymogów rynku?

I tutaj pojawia się kolejne pytanie, jaki procesor graficzny będzie zasilał nową konsolę PlayStation 5?

Zbliżająca się premiera konsoli Xbox One X (Project Scorpio) posiadająca nową konstrukcję GPU z 40 jednostkami obliczeniowymi i częstotliwością podniesioną do 1172 MHz, 6 TFLOPS (4K/60kl/s) oraz wbudowanym Direct3D 12 bezpośrednio w procesor poleceń GPU mocno postawiła poprzeczkę Sony. Jak wiadomo Sony od wielu lat współpracuje z firmą AMD, która dostarcza wydajne procesory nie tylko Sony, ale i firmie Microsoft. Porównując rozwiązania, jakie zaimplementowano w PS 4 Pro z wersją GPU nowego Xboxa można powiedzieć, że Sony nie ma wyjścia i musi postawić na wydajniejszy procesor graficzny, który umożliwi skok technologiczny o lata świetlne. Prawdopodobnym procesorem graficznym nowej konsoli może być zmodernizowana jednostka NVIDIA GTX1080 w układzie SLI z wbudowaną pamięcią 8GB. W tym przypadku głównym wyznacznikiem jest cena procesora, która może wywindować cenę konsoli do niebotycznej kwoty powyżej 700€ (ok 3000 PLN). W takim wypadku sprzedaż PS 5 będzie niemożliwa i Sony już na samym początku poniesie porażkę.

Więc jak znaleźć najlepsze rozwiązanie? W rzeczywistości większość obecnych procesorów graficznych dostępnych na rynku bezproblemowo radzi sobie z rozdzielczością 2160p przy 60kl/s. Zarówno firma AMD jak i NVIDIA wprowadziły na rynek nowe modele procesorów, które docelowo mogą trafić do nowej konsoli Sony. Nasuwa się pytanie, czy Sony dalej będzie brnęło w technologię 4K i 60 kl/s czy spróbuje wejść z konsolą o parametrach znacząco przekraczające możliwości konsol innych producentów? Według anonimowego źródła nowy procesor graficzny zostanie stworzony praktycznie od podstaw, w oparciu o istniejące architektury, ale wydajnością znacznie przekraczającą obecne konsole. W pierwszych modelach PS5 procesor graficzny będzie wykorzystywał zaledwie 50% swoich możliwości przy renderowaniu grafiki w 4K przy 60 kl/s a jego pełne odblokowanie będzie możliwe w dobie nowszych technologii, nie wykluczając nawet 8K. Oczywiście najważniejszym wyznacznikiem w tworzeniu nowego procesora graficznego są studia produkujące gry, które pracują nad nową technologią renderowania grafiki w 4K, nie obciążającą znacząco procesora graficznego. Jeżeli tak się stanie to tak naprawdę implementacja procesora GTX1080 w PS5 nie będzie potrzebna a Sony będzie mogło szukać znacznie tańszego rozwiązania.

Czy Sony podejmie kolejną współpracę z AMD przy tworzeniu procesora do PS5, czy skupi się na rozwiązaniach firmy NVIDIA?  

Nowa linia procesorów GPU Pascal firmy NVIDIA pozwala implementować zaawansowane procesory graficzne w nowoczesnych laptopach (zmodernizowana jednostka GTX 1080M), które umożliwiają uruchamianie gier w wysokich rozdzielczościach przy 120 kl/s, który praktycznie mógłby trafić do PS5. Co prawda odwieczny rywal firma AMD opracowała już linię procesorów Vega, które znajdują się wewnątrz konsoli PS4 Pro. Sensownym rozwiązaniem dla Sony będzie sięgnąć do rozwiązań firmy AMD i wykorzystać zapowiadaną na 2019 rok nową linię procesorów AMD o kodowej nazwie Navi, które mogą osiągnąć większą skalowalność przy współpracy z pamięcią kolejnej generacji. Jeżeli AMD utrzyma formę kompaktową procesora przy znacząco wyższej wydajności to może zaoferować Sony procesor GPU o realistycznych granicach 8 TFLOPS lub nawet 11,3 TFLOPS wydajności. To oczywiście tylko domysły a na faktyczne potwierdzenie będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. 

2) Kandydat na CPU!

Zeszłoroczna premiera PlayStation 4 Pro zachwiała rynkiem gier wideo, mocno wyprzedając konsolę Xbox One S. Co prawda cena wyjściowa PS4 Pro, oscylująca w granicach 1769 PLN stała się jednym z czynników zniechęcających graczy do wymiany z PS4 to mimo wszystko sprzedaż nowej konsoli oferującej rozrywkę w 4K była jednym z kluczowych założeń japońskiego giganta. Oczywiście już w dniu premiery PS4 Pro firma Microsoft zapowiedziała modernizację swojego flagowego modelu Xbox One, która zaoferuje rozrywkę w 4K na dużo wyższym poziomie. Na obecną chwilę premiera Xbox One X została zaplanowana na 7 listopada 2017 roku w sugerowanej cenie 2099 PLN. Opierając się na specyfikacji CPU ciężko odnieść się do stwierdzenia “na dużo wyższym poziomie”, natomiast biorąc pod uwagę mocniejszy procesor graficzny i aż 12 GB GDDR5 o przepustowości 326 GB/s można uzasadnić wyższą cenę o ponad 300 PLN. Mimo wszystko sercem Xbox One X podobnie jak i PS4 Pro jest 8 rdzeniowy procesor x86-64 AMD „Jaguar” o częstotliwości 2,3 GHz, przy 2,1 GHz w PS4 Pro, co stanowi zaledwie 1,3-krotny wzrost mocy w stosunku do pierwotnej wersji PS4 (1,6 GHz). Mimo zmiany taktowania procesora PS4 Pro wydajność w wielu grach jest ograniczona przez ograniczenia procesora a uzyskanie w grach prawdziwego 4K przy 60 kl/s wymaga dużej mocy obliczeniowej CPU. Na szczęście Sony przy tworzeniu PlayStation 5 planuje oprzeć się na linii procesora AMD Ryzen. W odróżnieniu od istniejącej architektury AMD x86-64, która pierwotnie została zaprojektowana z myślą o urządzeniach mobilnych, Ryzen ma znacznie większą wydajność w profesjonalnych zastosowaniach, stosunkowo niewielkie zapotrzebowanie na energię elektryczną (tylko 65W) i odblokowany mnożnik. Prawdopodobnym kandydatem na CPU w nowej konsoli PS5 będzie procesor AMD Ryzen 7 1700 dysponujący 8 rdzeniami/16 wątkami, 16 MB pamięci podręcznej trzeciego poziomu i 2-kanałowym kontrolerem pamięci DDR4. Taktowanie układu wynosi 3,0/3,7 GHz, a dzięki odblokowanemu mnożnikowi można je jeszcze dodatkowo podkręcić. System chłodzenia może zostać oparty na referencyjnym chłodzeniu Wraith Spire. Eksperci z Digital Foundry sugerują, że sercem nowego PS5 może być procesor zbudowany na znacznie silniejszym module Zen CCX, który pozwoli na tworzenie gier 4K ze stałą szybkością 60 Kl/s. Choć to tylko domysły wielce prawdopodobne jest stworzenie przez AMD nowej generacji procesora specjalnie dedykowanego do rozwiązań konsolowych. 

3) 8, 12 a może nawet 16 GB RAM a jaki dysk?

Jak już zdążyliście zauważyć pamięć operacyjna w nowej konsoli Xbox One X to zupełnie inna para kaloszy w stosunku do wersji Xbox One S. W tym przypadku Microsoft postawił na 12 GB GDDR5 o przepustowości 326 GB/s, co w stosunku do 8 GB DDR3 o przepustowości zaledwie 68 GB/s (w Xbox One S) stanowi ogromy skok technologiczny. W przypadku PlayStation 5 nie może być inaczej. Sony powinno a raczej musi zaimplementować co najmniej 12 GB GDDR5 o przepustowości 326 GB/s a nawet 16 GB o wyższej częstotliwości lub postawić na nowoczesną pamięć GDDR6 przy 512 GB/s, którą kilka miesięcy temu zaprezentowała firma SK Hynix (PS4 Pro posiada 8GB GDDR5 przy 218 GB/s).    

To, że standardowo w konsolach PS4 Pro instalowany jest dysk 1 TB to już wiedzą wszyscy. Zresztą niejednokrotnie o tym pisaliśmy. Wielu graczy po zakupie konsoli Sony od razu wymieniło dysk na 2 TB a nawet 4 TB. Błąd, jaki na starcie konsoli Xbox One X popełnił Microsoft jest praktycznie niewybaczalny, instalując 1 TB dysk twardy, który umożliwia na instalację ok 20 – 25 gier a potem systematyczne usuwanie ich z dysku. Wiele źródeł podaje, ze Sony przy tworzeniu konsoli PS5 planuję instalację dysku o pojemności 2TB.  

4) Napęd, wyjścia, wejścia, złącza AV, komunikacja i nowy DualShock!

PlayStation 5 w odróżnieniu od PS4 Pro prawdopodobnie zostanie wyposażone w napęd 4K UHD Blu-ray (zamiast wysłużonego Blu-ray 6x CAV, DVD 8x CAV) oraz 2 lub 3 złącza USB 3.1, złącze HDMI 2.1 (4K/HDR), złącze S/PDIF, kartę sieciową IEEE 802.3 10/100/1000 oraz kartę bezprzewodową IEEE 802.11 ac (5GHz/2.4GHz) 2×3 i Bluetooth 5.0 z szczytową przepustowością interfejsu do 50 Mb/s i zasięgiem aż do 240 m. Pragniemy nadmienić, że to tylko spekulacje a nie prawdziwe dane, ale biorąc pod uwagę szybki rozwój technologii Sony nie może sobie pozwolić na niedostosowanie parametrów konsoli do wymogów rynku.  

5) Jakich gier możemy się spodziewać się PS5?

W sumie, gdy Sony oficjalnie ogłosi powstanie PS5 to naturalnie każdy z graczy będzie oczekiwał dużo lepszej oprawy graficznej w stosunku do PS4. Zresztą w dniu premiery PS4 na start otrzymaliśmy Killzone: Shadow Fall, Knack czy choćby Battlefield 4, których oprawa graficzna mocno odstępowała od propozycji PS3. I tu nasuwa się pytanie, czy nowe technologie zaimplementowane w nowym PS5 pozwolą programistom na stworzenie prawdziwie przełomowych gier, dostarczających zupełnie nowych doświadczeń? Prawdopodobnie TAK! Przecież deweloperzy stają się bardziej biegli w rozwiązaniach Sony i prawdopodobnie okryją  nowe pokłady mocy, dające im możliwość tworzyć unikatowe gry, znacząco odstępujące od tych prezentowanych dzisiaj. Więc jedyne, co pozostaje to poczekać na nową odsłonę Uncharted 5, FIFA 2021 czy Battlefield 2, które na pewno zaskoczą jakością, możliwościami i znacznie lepszą AI wroga!

6) Podsumowanie!

Reasumując na dzień dzisiejszy wiemy niewiele, a Sony nabrało wody w usta. Mimo wielu informacji i potwierdzeń z wiarygodnych źródeł nadal nie wiemy, jaka naprawdę będzie konsola PlayStation 5. To wszystko co udało nam się zebrać to tylko domysły i założenia, które praktycznie nie mają potwierdzenia a inżynierzy Sony pracujący nad nową PS5 starają się dozować szczątkowe informacje, które praktycznie nie określają żadnych standardów na jakich Sony oprze swoje nowe dziecko. Jedyne co wydaje się prawdopodobne to data premiery konsoli PlayStation 5, która może zagościć na rynku w 2019 roku.   

Autor: | 2017-08-29T23:48:31+00:00 29 sierpnia 2017 12:17|Kategorie: Informacja ogólna|Tagi: , , |3 komentarze

About the Author:

Admin

Tworzymy nową społeczność PlayStation!

Dodaj komentarz

3 komentarzy do "PlayStation 5 – jaka technologia napędzi nową konsolę japońskiego giganta?"

Powiadom o
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Vendetta
Użytkownik
ADEPT
Poziom 5
Ocena :
     

Powiem tak – rewelacyjny artykuł. Mimo, że nie macie żadnych realnych danych to udało się Wam to wszystko zebrać w całość. Naprawdę fajnie się to czyta. Łapka w górę dla Newhacker77!

Tentacle
Użytkownik
ADEPT
Poziom 4
Ocena :
     

Jestem pod wrażeniem. Serio! Wielki profesjonalizm redaktora Newhacker77.

JohnyBravo
Użytkownik
ADEPT
Poziom 4
Ocena :
     

Czyli czeka nas rewolucja i doładowanie PS 5. A co z konsolami PS 4. Przecież to ponad 60 mln sztuk sprzedanych na świecie. Mam nadzieję, że Sony tego tak nie zostawi.

wpDiscuz