Taktyczna gra RPG “The Dwarves” osadzona została w świecie fantasy, w którym gracze będą musieli walczyć w czasie rzeczywistym przeciwko przemożnym silom Orków, mając zaledwie garstkę bohaterów do pomocy. Wiele wątków, ogromny świat krasnoludów i niezliczone starcia z hordami wrogów zostały idealnie połączone w fantastyczną przygodę, której na pewno nie zapomnicie. To wszystko czeka na Was w nowej produkcji niemieckiego studia  KING Art Games!

The Dwarves” jest przedstawicielem dosyć popularnego ostatnio gatunku RPG, w którym autor powieści Markus Heitz przenosi graczy do świata fantasy, pełnego Krasnoludów, Orków i innych magicznych postaci znanych z trylogii J. R. R. Tolkiena! Produkcja gry została powierzona renomowanemu niemieckiemu studiu KING Art Games, które po mocno nagłośnionej kampanii w serwisie Kickstarter zebrała wystarczające fundusze na stworzenie nowej wizji przygód nieznanych wcześniej bohaterów świata Krasnoludów. Smaku dodaje fakt, że sam autor powieści brał czynny udział w tworzeniu gry “The Dwarves“, dzięki czemu historia przedstawiona w grze została wiernie odwzorowana!

Historia:

To jeden z najmocniejszych punktów opowieści zwanej The Dwarves! Fabuła gry została przeniesiona do magicznej krainy Girdlegard, w której przyjdzie Wam wcielić się w postać krasnoluda o imieniu Tungdil. Rozpocznie on podróż, która bliźniaczo przypomina historię z “Drużyny Pierścienia”, odkrywając przed graczem wątki, będące rozszerzeniem świetnie opowiedzianej fabuły. Im bardziej zagłębicie się w fabułę, tym dynamika rozgrywki wzrasta, powodując tym samym wzrost adrenaliny. Oczywiście na swojej drodze spotkacie nowe postacie, posiadające umiejętności niezbędne do pokonania dobrze zorganizowanych grup Orków!

Świat w The Dwarves dzieli się na etapy, które w dużym stopniu przypominają planszę go gry, która umożliwia przemieszczanie się „figurkami”, aby po napotkaniu przeciwnika przenieść się na pole walki! Zanim rozpocznie się pojedynek Waszym zadaniem będzie stworzenie drużyny składającą się z czterech bohaterów. Należy w tym przypadku wziąć pod uwagę siłę i liczebność przeciwnika, tak aby właściwie dobrać kompanów do walki z hordą liczącą niejednokrotnie 40-50 Orków! Zastosowanie autorskiego systemu “Crowd-Combat”, stworzonego specjalnie na potrzeby „The Dwarves” pozwala na prowadzenie walki z kilkoma hordami jednocześnie, co znacząco wpływa na fizykę gry i przebieg walki. Dodatkowo zastosowanie tzw. „punktów akcji” (czyli poziomu umiejętności konkretnego bohatera) i systemu aktywnej pauzy (spowolnienia czasu) pozwala na wstrzymanie rozgrywki i skierowania do walki z potężniejszymi Orkami silniejszych Krasnoludów, tocząc jednocześnie walkę z mniejszymi grupami.

Nasza ocena: 85/100

Wstęp i krótka rozgrywka The Dwarves!

Grafika:

The Dwarves” przypomina klasyczne RPG akcji z gatunku hack-and-slash, ukazane w perspektywie izometrycznej. Gra działa w rozdzielczości 1080p przy 30kl/s (dla PS 4 Pro – 1080p/60kl/s) podpartą płynną animacją i dosyć ciekawą kolorystyką, nawiązującą do podziemnego świata Krasnoludów! Dzięki zastosowaniu autorskiego silnika graficznego trójwymiarowe środowisko wygląda ciekawie i w wielu przypadkach potrafi zaskoczyć! Niektóre poziomy wyglądają ładnie, oddając mroczny klimat rozgrywki. Tekstury postaci, jak i samych bohaterów są wykonane przyzwoicie, chociaż przerywniki w postaci krótkich filmików wyglądają, jakby tworzono je z myślą o konsoli PlayStation 2! W miarę rozwoju fabuły fizyka gry znacząco wpływa na dobrą ocenę oprawy graficznej, oddając w ręce gracza możliwość swobodnego obracania polem walki i prowadzenia rozgrywki wieloetapowo. Mimo małej powierzchni, na której odbywa się walka gracze mają możliwość podjęcia działań, zmierzających do wykorzystania terenu. Dla przykładu mogą zepchnąć część Orków z mostu, czy obejść ich i zaatakować z innej strony! Cała zabawa nie sprowadza się jednak do bezmyślnego eliminowania hord Orków, ale do umiejętności strategicznego planowania etapów bitwy! Reasumując oprawa graficzna trzyma dość solidny poziom, chociaż, jak na współczesne gry z gatunku RPG mocno odstaje od reszty.

Nasza ocena: 80/100

Ścieżka dźwiękowa:

Trzeba przyznać, że gra The Dwarvesdość mocno przykuła naszą uwagę. Dlatego patrzyliśmy twórcom na ręce. Gdy w sieci pojawił się materiał video z nagrań ścieżki dźwiękowej (video możecie zobaczyć obok) to byliśmy pełni nadziei, że dostaniemy grę charakteryzującą się świetnie dobraną oprawa muzyczną i dialogami. I na tym się skończyło! Pod tym względem twórcy zawiedli na całej linii. W zmian otrzymaliśmy krótką, momentami zapętlona melodię, która wręcz irytuje i tylko przeszkadza w rozgrywce. Całość dopełnia brak dopasowania głosów do komentarzy i dialogów, co w dużym stopniu wpływa niechęć do kontynuacji gry, już w pierwszych etapach rozgrywki. Wprowadzenie polskich napisów nie pomaga, a wręcz przeciwnie negatywnie wpłynęła na naszą ocenę ścieżki dźwiękowej!

Nasza ocena: 70/100

Źródło: KINGArtGames (Youtube)

Błędy/Lagi:

Wersja gry „The Dwarves”, którą otrzymaliśmy do recenzji zawierała dość sporo błędów. W zbliżającym się patchu ważącym 7,13GB producent zadbał o znaczne zmniejszenie błędów w dniu premiery na konsolę PlayStation 4/PlayStation 4 Pro, która odbędzie się 1 grudnia 2016 roku. Zmiany będą dotyczyły nie tylko optymalizacji wydajności, ulepszeń graficznych, ale i jednocześnie ulepszona zostanie sama rozgrywka! Poniżej przedstawiamy najważniejsze elementy zbliżającego się patcha:

Optymalizacja wydajności:

⦁ usunięcie zacięć gry w niektórych miejscach,

⦁ lepszy FPS na arenach dzięki wczesnemu załadowaniu, zmianach w zachowaniu wrogów i lepszemu tracking-owi,

⦁ lepszy FPS w dodatkowych lokacjach dzięki poprawkom graficznym,

⦁ korekta tekstur.

Ulepszenia grafiki:

⦁ zmiękczenie obrazu w różnych miejscach,

⦁ ładniejsza mgła w różnych lokacjach,

⦁ dodanie efektów pary wodnej i dymu w niektórych miejscach,

⦁ poprawki w “tone-mappingu” dla HDR w wielu miejscach.

Ogólne poprawki:

⦁ optymalizacja prowadzenia kamery, usuwająca skoki obrazu,

⦁ poprawki nakładania się postaci (Nav-Mesh),

⦁ liczne usprawnienia w interfejsie użytkownika,

⦁ usprawnienie umiejętności “Fake Death” Rodaria,

⦁ zmiany balansu w niektórych bitwach,

⦁ dodanie elementu na mapie świata, wskazującego ilość dni, jakie dana wioska jest w stanie oprzeć się atakom,

⦁ Boindil nie ogłusza już samego siebie, uderzając o ścianę,

⦁ dodanie informacji o pauzowaniu gry i wskazówek, jak wrócić do rozgrywki,

⦁ dodanie markera zadań pobocznych na mapie świata.

Naprawę błędów:

⦁ usunięcie potencjalnego crashu po zrestartowaniu Mifurdania Woods,

⦁ usunięcie potencjalnego crashu po pierwszej walce Bislipurem,

⦁ usunięcie błędu po przedstawieniu Andokaia/Djeruna,

⦁ usunięcie błędu po zejściu z dębu,

⦁ postać nie może zostać już zablokowana pomiędzy obiektami np. skałą,

⦁ usunięcie błędów w renderowaniu postaci w UI.

Inne:

⦁ więcej muzyki w scenie końcowej,

⦁ dodanie brakujących postaci w armii orków w scenie końcowej,

⦁ dodanie drugiego slotu na AutoSave,

Nasza ocena: 70/100

Dodatkowe:

Poza wspomnianym wcześniej patchem naprawiającym wiele błędów w The Dwarves zwróciliśmy uwagę na jeden istotny szczegół! Studio KING Art Games zapowiedziało darmowe dodatki, które w istotny sposób wpłyną na atrakcyjność rozgrywki, w tym: nowe postacie, większe lokacje, dodatkowe tryby oraz zróżnicowani wojownicy w szeregach Orków!

Nasza ocena: 90/100

Ogólna ocena:

80/100

Trzeba przyznać, że “The Dwarves” zapowiada się obiecująco, chociaż nie jest pozbawione błędów! Produkcja studia KING Art Games skupia się na aspekcie bitewnym i taktycznym działaniu. Istotną rolę odgrywa skala starć i silnik fizyczny, dający możliwość wykorzystania otoczenia do walki z hordami Orków. Szczerze mówiąc na samym początku podeszliśmy do adaptacji powieści fantasy autorstwa Markusa Heitza z dużym dystansem, ale w miarę rozwoju fabuły i poznawania kolejnych etapów rozgrywki nabieraliśmy ochoty na więcej. Mamy nadzieję, że po usunięciu błędów i rozbudowie potencjału, jaki bezsprzecznie posiada gra “The Dwarves” będziemy mogli zmienić swoją ocenę, podwyższając ją do maksymalnej wartości.
 

 

Specjalne podziękowania dla Marchsreiter Communications GmbH za udostępnienie kopii recenzenckiej!